Ini adalah kali pertama aku memberikan peluang kepada seseorang untuk menulis bagi pihak aku di dalam blog aku. Mungkin juga ini adalah kali pertama dalam sejarah pem'blog'an Malaysia mahupun antarabangsa. Tapi ini cuma jangkaan aku saja. Apapun ini selaras dengan blog aku punya intro: Feel free to share ur MIND to.
p/s: Selepas ini aku tak akan menulis sebelum penulisan dari tetamu blog aku jadi RUANGAN BLOGGER TEMU akan menunjukkan bahwa ia dr rakanku. Enjoy....
Boring...
Kenapa la rasa boring... betul ke boring ni satu sifat reaktif manusia kpd persekitaran..tak boleh ke iron man, sailormoon, doraemon dan semua sifat superhero dunia membantu menukarkan boring kepada satu bentuk sifat atau molekul2 lain yg ada dlm dunia..walaupun dalam bentuk sepasang selipar jepun..yang akan kupakai walaupun untuk membeli nasi lemak ikan masin di pasar tani.
Ada orang cakap hidup umpama makanan... kena ada rasa..pahit, manis, masam, masin, pedas... baru le ada feel.. dah macam masak siakap 5 rasa la kot...agaknya boring ni ada dalam kategori mana ye...
Ada banyak sebab yang menimbulkan keboringan... tak payah la kita sibuk-sibuk nak define boring tu apa... zaman sekarang ni, budak kecik pun bleh cakap kat mak bapak diorang boring nye kalau tak boleh main kat luar ke..tak leh main computer ke...kalau kita yang dah hampir sampai ‘expiry date’ ni tak paham..memang bermasalah dengan otak...sereblum..serebrum..medula oblongata hahaha...
Aku yakin..boring ni memang bersaudara rapat dengan ‘give up’...bila mereka bergandingan, memang kuasa ironman tidak mampu mengalahkan mereka lagi... hah korang bayangkan le macamana kalau ironman pun dah give up dari menyelamatkan bumi...bygkan flashman pun dah tak nak kuarkan flash lagi...hmm..susahkan...walaupun dia hanya nak savekan battery.
Aku fed up bila mengusahakan sesuatu, tapi tidak berjaya... menukarkan dependent variable X kepada Y...menukar proses A-Z ke proses Z-A. Apapun aku terima hakikat, stereng kereta memang boleh dikawal, tapi bukan otak manusia. Ntah ler...Aku give up semua perkara rasanya terlalu susah... macam belajar calculus, macam hafal company law pun ada jugak... tapi mungkin sebenarnya aku masih belum cukup berusaha. Ataupun aku sebenarnya lemah untuk mengusahakan sesuatu itu..ntah ler.. tapi inilah sebab bunga-bunga boring timbul, sekurang-kurangnya dalam kes aku sekarang.
Apapun boring dan give up bukan boleh diubati dengan berjumpa dengan doktor, jumpa bomoh atau buat acupuncture...ubatnya ada dalam hati dan fikiran kita.. saat ni yang selalu terngiang-ngiang di kepala aku ialah satu kata-kata semangat “BERSABARLAH.. KERANA ORANG YANG SABAR IALAH ORANG YANG MENANG”... walaupun aku bukan nak menang pun...
Dari inspirasi minda: Z
Sunday, May 2, 2010
Last month...........
Sedar tak sedar dah 4 bulan berlalu untuk tahun 2010 ni.
Sedar tak sedar dah setahun lapan bulan aku bekerja di KL.
Sedar tak sedar dah lima tahun aku bekerja, dan semuanya sebagai 'auditor', tak kira la 'external' atau pun 'internal'.
Sedar tak sedar juga tinggal sebulan je lagi aku akan bergelar warga kota Kuala Lumpur sebelum aku kembali bekerja di kampung ku, ironiknya 'kampung ku' adalah Bandaraya Johor Bahru. Jadi aku masih lagi warga kota, cuma kotanya saja yang berubah.
Di bulan terakhir ni terasa macam ada batu berat atas bahu aku. Aku pun tak tahu kenapa atau pun apa yang memberatkan aku. Terasa macam ada sesuatu yang masih belum selesai. Yang aku tahu, masih ada beberapa hal yang perlu aku selesaikan.
Berkaitan kerja, masih ada tugas-tugas yang perlu diselesaikan. Kerja lapangan (fieldwork...duh, i sound silly in .....) yang perlu disegerakan, laporan yang perlu diserahkan, borang serah tugas yang perlu disi, barangan yang perlu dipulangkan dan lain-lain lagi. Itu belum lagi termasuk tugas-tugas yang tidak rasmi. Tugas yang perlu untuk memudahkan perpindahan kerja. Mungkin satu atau dua lagi aktiviti bersama rakan sekerja, mungkin karaoke ataupun berkelah. Pertukaran alamat surat menyurat untuk beberapa agensi juga belum dilakukan. Tiba-tiba teringat juga, fail-fail yang perlu di susun rapi sebelum dipindahkan ke dalam bilik fail. Apatah lagi, barang-barang yang mahu dibawa bersama. Uihhh terasa banyak perlu diselesaikan dalam tempoh yang singkat ni.
Di rumah juga ada beberapa perkara perlu diselesaikan. Barang-barang yang belum dikemas. TV percuma 42" yang nak dibawa pulang, ntah macam mana la rupa kereta aku nanti.
Kalau ditanya, kenapa aku nak pindah? Memang susah aku nak jawab. Lepas aku berfikir panjang dan masak masak, sampai hampir hangus otak aku. Dan juga makan otak-otak popia yang aku kebas dari 'officemate' aku. Tapi ini yang perlu aku buat. Semua orang akan bertanya mengenai 'pulling & pushing factor', err hampir semua sebenarnya. Aku tak berniat nak menulis pasal 'pushing factor', biarlah jadi rahsia aku, rakan sekerja, pengurus, 2nd bos, bos dan juga HR. Lebih kepada 'Pushing factor', di mana aku rasakan kerja baru adalah lebih sesuai, mencabar dan memberi aku peluang yang lebih di masa depan. Harap-harap tindakan dan pilihan aku ni betul dan tepat.
Dan juga jika ditanya, apa yang akan aku rindui kat sini? Ohhh, sukar nak di jawab. Semestinya si dia (you know who you are). Jika diberi satu pilihan (selain si dia ;D ), maka aku akan pilih..........rakan-rakan. Semua pengalaman hidup di ibukota Kuala Lumpur menjadi lebih bermakna dan bererti kerana rakan-rakan. Terima Kasih kepada semua. THANK YOU VERY VERY MUCH. THERE NO WORD TO DESCRIBE OUR FRENSHIP. Kamulah SAHABAT dan aku harap, aku juga SAHABATmu.
p/s: As I always said to my friends, especially when the will be a farewell. 'Once a friend, always a friend'
Sedar tak sedar dah setahun lapan bulan aku bekerja di KL.
Sedar tak sedar dah lima tahun aku bekerja, dan semuanya sebagai 'auditor', tak kira la 'external' atau pun 'internal'.
Sedar tak sedar juga tinggal sebulan je lagi aku akan bergelar warga kota Kuala Lumpur sebelum aku kembali bekerja di kampung ku, ironiknya 'kampung ku' adalah Bandaraya Johor Bahru. Jadi aku masih lagi warga kota, cuma kotanya saja yang berubah.
Di bulan terakhir ni terasa macam ada batu berat atas bahu aku. Aku pun tak tahu kenapa atau pun apa yang memberatkan aku. Terasa macam ada sesuatu yang masih belum selesai. Yang aku tahu, masih ada beberapa hal yang perlu aku selesaikan.
Berkaitan kerja, masih ada tugas-tugas yang perlu diselesaikan. Kerja lapangan (fieldwork...duh, i sound silly in .....) yang perlu disegerakan, laporan yang perlu diserahkan, borang serah tugas yang perlu disi, barangan yang perlu dipulangkan dan lain-lain lagi. Itu belum lagi termasuk tugas-tugas yang tidak rasmi. Tugas yang perlu untuk memudahkan perpindahan kerja. Mungkin satu atau dua lagi aktiviti bersama rakan sekerja, mungkin karaoke ataupun berkelah. Pertukaran alamat surat menyurat untuk beberapa agensi juga belum dilakukan. Tiba-tiba teringat juga, fail-fail yang perlu di susun rapi sebelum dipindahkan ke dalam bilik fail. Apatah lagi, barang-barang yang mahu dibawa bersama. Uihhh terasa banyak perlu diselesaikan dalam tempoh yang singkat ni.
Di rumah juga ada beberapa perkara perlu diselesaikan. Barang-barang yang belum dikemas. TV percuma 42" yang nak dibawa pulang, ntah macam mana la rupa kereta aku nanti.
Kalau ditanya, kenapa aku nak pindah? Memang susah aku nak jawab. Lepas aku berfikir panjang dan masak masak, sampai hampir hangus otak aku. Dan juga makan otak-otak popia yang aku kebas dari 'officemate' aku. Tapi ini yang perlu aku buat. Semua orang akan bertanya mengenai 'pulling & pushing factor', err hampir semua sebenarnya. Aku tak berniat nak menulis pasal 'pushing factor', biarlah jadi rahsia aku, rakan sekerja, pengurus, 2nd bos, bos dan juga HR. Lebih kepada 'Pushing factor', di mana aku rasakan kerja baru adalah lebih sesuai, mencabar dan memberi aku peluang yang lebih di masa depan. Harap-harap tindakan dan pilihan aku ni betul dan tepat.
Dan juga jika ditanya, apa yang akan aku rindui kat sini? Ohhh, sukar nak di jawab. Semestinya si dia (you know who you are). Jika diberi satu pilihan (selain si dia ;D ), maka aku akan pilih..........rakan-rakan. Semua pengalaman hidup di ibukota Kuala Lumpur menjadi lebih bermakna dan bererti kerana rakan-rakan. Terima Kasih kepada semua. THANK YOU VERY VERY MUCH. THERE NO WORD TO DESCRIBE OUR FRENSHIP. Kamulah SAHABAT dan aku harap, aku juga SAHABATmu.
p/s: As I always said to my friends, especially when the will be a farewell. 'Once a friend, always a friend'
Tuesday, April 27, 2010
Kenalan, Teman, Kawan, Sahabat?
Terasa gak nak menulis dalam bahasa melayu pulak. Mungkin bertukar-tukar sekali sekala. Perkataan perkataan di atas macam sama tapi sebenarnya tak serupa. Pada saya, perkataan tu berbeza pengertian dan kekuatannya. Cuba renungkan apa pendapat saya ni.
Kenalan: Ada seorang guru pernah bagitau secara berjenaka, 'kalau kenal orang maknanya kita pernah main golf dengan orang tu'. Pada saya, kenalan tu seorang yang kita hanya kenal sekadarnya. Mungkin hanya berjumpa sekali, kenal nama tapi tak rapat. Kemudian lama tak jumpa. Bila jumpa kita tau kita kenal orang tu.
Teman: Dulu ada satu lagu nasyid... ku mencari-cari, teman yang sejati..... Tapi pada saya, teman ni orang yang bersama kita kemana-mana. Tidak semestinya setiap masa, tapi pada bila-bila masa. Mungkin hanya pada waktu sarapan. Tu pun mungkin sekali dalam sebulan.
Kawan: Dalam tahun 90an dulu kot, Ella ada berlakon filem 'Hanya Kawan' dengan Han Isaac. Lebih kurang macam filem tu ke? Tak jugak. Saya rasa kawan ni orang yang rapat dengan kita. Yang kenal siapa kita. Apa yang kita suka dan apa yang kita benci. Kita pun semestinya kena la kenal kawan kita seperti kita mahu kawan itu kenal kita.
Sahabat: Sahabat sejatiku, hilangkah dari ingatan mu...nyanyian SheilaOn7. Memang 'best' lagu tu. Kisah perkongsian hidup dua orang sahabat. Memang itu yang saya rasa. Sahabat adalah kenalan, teman dan kawan. Malah lebih dari itu. Sahabat juga adalah orang yang sedia berkongsi suka dan yang lebih penting juga duka. Bukan sekadar dari sang sahabat tapi juga kepada sang sahabat.
Pastinya, semua orang mahukan sahabat. Hanya sahabat akan mempunyai sahabat. Maka, jadilah sahabat kepada semua orang.
p/s: Mahu menjadi sahabat kepada sahabat, sahabat kepada kawan, kawan kepada teman, dan juga teman kepada kenalan. :D
Kenalan: Ada seorang guru pernah bagitau secara berjenaka, 'kalau kenal orang maknanya kita pernah main golf dengan orang tu'. Pada saya, kenalan tu seorang yang kita hanya kenal sekadarnya. Mungkin hanya berjumpa sekali, kenal nama tapi tak rapat. Kemudian lama tak jumpa. Bila jumpa kita tau kita kenal orang tu.
Teman: Dulu ada satu lagu nasyid... ku mencari-cari, teman yang sejati..... Tapi pada saya, teman ni orang yang bersama kita kemana-mana. Tidak semestinya setiap masa, tapi pada bila-bila masa. Mungkin hanya pada waktu sarapan. Tu pun mungkin sekali dalam sebulan.
Kawan: Dalam tahun 90an dulu kot, Ella ada berlakon filem 'Hanya Kawan' dengan Han Isaac. Lebih kurang macam filem tu ke? Tak jugak. Saya rasa kawan ni orang yang rapat dengan kita. Yang kenal siapa kita. Apa yang kita suka dan apa yang kita benci. Kita pun semestinya kena la kenal kawan kita seperti kita mahu kawan itu kenal kita.
Sahabat: Sahabat sejatiku, hilangkah dari ingatan mu...nyanyian SheilaOn7. Memang 'best' lagu tu. Kisah perkongsian hidup dua orang sahabat. Memang itu yang saya rasa. Sahabat adalah kenalan, teman dan kawan. Malah lebih dari itu. Sahabat juga adalah orang yang sedia berkongsi suka dan yang lebih penting juga duka. Bukan sekadar dari sang sahabat tapi juga kepada sang sahabat.
Pastinya, semua orang mahukan sahabat. Hanya sahabat akan mempunyai sahabat. Maka, jadilah sahabat kepada semua orang.
p/s: Mahu menjadi sahabat kepada sahabat, sahabat kepada kawan, kawan kepada teman, dan juga teman kepada kenalan. :D
Thursday, April 22, 2010
I never think that I'm the best, but I'll always think and do the best I can. So I can be better each time.
The title is something I something somehow come to my mind, sometime ago. Recently, I post it as my Facebook status. It may not a great and powerful quote from an influential person but it really mean something and show the true me inside, to some extent. It gave me some motivational each and every time I read it. Quoting from one of my favourite author, so call the motivator motivator, Zig Ziglar something sound like (not in exact word): 'As you need to take bath everyday, some goes with motivation. It's need to be repeated frequently.'
It also came to my mind of something from one of my many seminars/courses during school time. If you are given a choice to be good, better or best, which will you choose. If you choose good, you will do a good job with feeling that you already done well when actually you can do more. If you choose best, then you will stop trying as you are already the best. But if you choose to be better, you will try to outperform your previous effort and won't stop at what ever level and on whatever reasons. So maybe you can be the best better person....;D
p/s: Like to better betterman......hehehe
It also came to my mind of something from one of my many seminars/courses during school time. If you are given a choice to be good, better or best, which will you choose. If you choose good, you will do a good job with feeling that you already done well when actually you can do more. If you choose best, then you will stop trying as you are already the best. But if you choose to be better, you will try to outperform your previous effort and won't stop at what ever level and on whatever reasons. So maybe you can be the best better person....;D
p/s: Like to better betterman......hehehe
Tuesday, April 20, 2010
Run.......for?
Recently I was attracted to another kind of sport involving running. Well I'm not an athletic person. I'm an important figure during my school sport day but not as an athlete. I was the person responsible for releasing the sportsman from the starting line. I can't sprint a 100m or anything related to running. I even can't 'run' from school. So during 'merentas desa' when I was able to complete the run, not only within the time limit but among the good one, I shocked myself. Please note that i didn't write among the best cause I'm not. You to can be shock with what you can actually achieve.
Thus, recently despite worsen condition of my stamina, have to admit on that, I was attracted to Marathon. It need a lot of energy and stamina not to mentioned determination. A full marathon will have a distance of 42.195km thus I pretty confidence of not finishing it in any time nearby. Not even half marathon with distance of around 21km. So I'm targeting for 10km run within this year. Unfortunately, I haven't started anything to increase my stamina, ability and capability to run that far.
The history of marathon started by a Greek soldier during a battlefield, Marathon Battlefield. Pheidippides, the soldier was send from a battlefield to announce 'We have won'. He collapse and died after announcing it. Noted that he was also fought in the battle. The distance between Marathon and Athens was approximately 42km as per now distance.
The route was not as easy as nowadays marathon race but that call improvement. Pheidippides take his mission wholehearted even it cost him, his life.
p/s: Just pursuing my dream wholeheartedly for more than 42km. ;D
Thus, recently despite worsen condition of my stamina, have to admit on that, I was attracted to Marathon. It need a lot of energy and stamina not to mentioned determination. A full marathon will have a distance of 42.195km thus I pretty confidence of not finishing it in any time nearby. Not even half marathon with distance of around 21km. So I'm targeting for 10km run within this year. Unfortunately, I haven't started anything to increase my stamina, ability and capability to run that far.
The history of marathon started by a Greek soldier during a battlefield, Marathon Battlefield. Pheidippides, the soldier was send from a battlefield to announce 'We have won'. He collapse and died after announcing it. Noted that he was also fought in the battle. The distance between Marathon and Athens was approximately 42km as per now distance.
The route was not as easy as nowadays marathon race but that call improvement. Pheidippides take his mission wholehearted even it cost him, his life.
p/s: Just pursuing my dream wholeheartedly for more than 42km. ;D
Sunday, April 18, 2010
Why Blogging???
Why blogging? The question suddenly arise recently after one of my friends ask me 'Bila nak update blog?'. I doesn't really know whether to laugh out loud or else. I also realise how long i didn't update this page.
It also make me thinking on why i actually started the page. The page was actually meant for me to share my mind and life experience with family, friends and whoever want to hear (read actually) a word or two. And i also like to share the mind and experience of others to. So when there is not much traffic flow in the page, i stop writing. Well, i realise now that its a mistake.
Another reasons for me to write is to let out what is inside my mind and heart. By letting out what is held inside, it will help to release and reduce the stress. Well, if by writing on the page, i can be a better man and able to handle stress then it will be good enough for me.
It just a way to express myself......so anyone reading my page, please express yourself.
Well, one problem will not stop and another problem will not stop me. ;P
Well quoted from someone: 'There is little you can learn from doing nothing.'
It also make me thinking on why i actually started the page. The page was actually meant for me to share my mind and life experience with family, friends and whoever want to hear (read actually) a word or two. And i also like to share the mind and experience of others to. So when there is not much traffic flow in the page, i stop writing. Well, i realise now that its a mistake.
Another reasons for me to write is to let out what is inside my mind and heart. By letting out what is held inside, it will help to release and reduce the stress. Well, if by writing on the page, i can be a better man and able to handle stress then it will be good enough for me.
It just a way to express myself......so anyone reading my page, please express yourself.
Well, one problem will not stop and another problem will not stop me. ;P
Well quoted from someone: 'There is little you can learn from doing nothing.'
Saturday, December 5, 2009
Buying a house??? (Pre-planning)
Recently, some of my friends decided to buy a house, with different reasons. Based on my own experience and opinion on the matters, there is few thing to be considered. Whether before selecting house, when selecting house, and then things that should be known to owned a house.
'Why you want to buy a house?' is a very importance. It will give you the right motivation to went throught all the hardship along the way. It can be for your own accomodation or investment. The answer will lead to a difference path of decision making. Investment can come in short (i.e. rental income) or long term (i.e. forecast of increased in value).
'What type of house?' will come next. In current market, there will a lot of choices varies from landed property (i.e. single storey, double storey, semi-D, and bungalow) and non-landed property (i.e. apartment and condominium). The choice will depended on your own preference and lifestyle. For example, if your like to have some smal space to wander around, some place for gardening, small park or just some space for your kids to run around, obviously you will choose landed property and maybe the corner lot for bigger land. Another example if your lifestyle make you only has a small time at house, then an apartment will suit you more as less time is required to do housekeeping and decorating. Obviously, it depend whether it for your own used or investment.
Next, 'Location?'. Consideration need to be given on distance with your office or where jobs/work force are (for higher rental possibility). The availability of utilities and facilities also need to be look into. Availbility of shops, park/playground, banks, shopping complex, school, and excess to main road/highways. If the house if for investment, another main consideration is the renting market.
Well, that were the main questions (not all) need to be attended. Buying a house is a big commitment and decision, so all area need to be attended carefully.
Let buy a house and make it a HOME.
'Why you want to buy a house?' is a very importance. It will give you the right motivation to went throught all the hardship along the way. It can be for your own accomodation or investment. The answer will lead to a difference path of decision making. Investment can come in short (i.e. rental income) or long term (i.e. forecast of increased in value).
'What type of house?' will come next. In current market, there will a lot of choices varies from landed property (i.e. single storey, double storey, semi-D, and bungalow) and non-landed property (i.e. apartment and condominium). The choice will depended on your own preference and lifestyle. For example, if your like to have some smal space to wander around, some place for gardening, small park or just some space for your kids to run around, obviously you will choose landed property and maybe the corner lot for bigger land. Another example if your lifestyle make you only has a small time at house, then an apartment will suit you more as less time is required to do housekeeping and decorating. Obviously, it depend whether it for your own used or investment.
Next, 'Location?'. Consideration need to be given on distance with your office or where jobs/work force are (for higher rental possibility). The availability of utilities and facilities also need to be look into. Availbility of shops, park/playground, banks, shopping complex, school, and excess to main road/highways. If the house if for investment, another main consideration is the renting market.
Well, that were the main questions (not all) need to be attended. Buying a house is a big commitment and decision, so all area need to be attended carefully.
Let buy a house and make it a HOME.
Subscribe to:
Posts (Atom)