Perakaunan

Wednesday, April 11, 2012

Nape Nak Kisah? Ada Aku Kisah...

Sekarang ni banyak kejadian tak di ingini berlaku disekeliling kita. Ada budak hilang dan dibunuh kejam, ada remaja diculik dan kemudian dapat tahu rupanya menculik diri sendiri.

Mengapa semua ini berlaku? Terlalu banyak persoalan akan timbul dan semua kebanyakan orang akan sibuk menuding jari.

Cuba sekarang kita cari bagaimana kita boleh bantu dalam mengatasi perkara-perkara sebegini. Kalau kita tak boleh buat sesuatu yang beri impak seluruh Malaysia, cuba kita buat sesuatu yang sekurang-kurangnya beri impak pada diri sendiri dan jiran-jiran kita.

Sekarang banyak orang suka cakap 'Ada Aku Kisah'. Mungkin ada yang kata 'Nape Nak Kisah?'. Lebih-lebih lagi bila kes culik diri sendiri tu, lepas semua orang empati dapat tahu culik diri sendiri. Banyak yang bengang, sakit hati. Tapi kita masih perlu amik kisah. Sebab apa? Sebab kita tak tahu bila kejadian-kejadian yang benar akan terjadi. Dan kita tak nak ia berlaku dalam persekitaran kita.

Semua ni banyak berkisar pada perubahan hidup zaman sekarang juga. Pada suatu masa dahulu, (macam buku cerita pulak) orang-orang sekampung cukup amik berat. Kalau ada orang tak dikenali masuk kampung semua orang perhati. Sekarang, orang satu tingkat kat apartment tu pun kita tak kenal, mana nak tahu orang baru ke orang lama.

Dulu kalau anak cik jah sebelah rumah balik lewat, sibuk orang tanya. Kalau keluar dengan orang yang tak dikenali, lagi banyak orang tanya. Kalau tak balik berhari-hari? Lagi la haru nak menjawab. Sekarang, Kalau tanya kang kena maki pulak. Tapi kena tahu jugak.

Erm...perlu jugak la jaga tepi kain orang ni sebenarnya. Tepi je yer, dalam jangan sibuk-sibuk nak amik tahu. ;p

p/s: Saya jaga tepi seluar sendiri dulu baru tengok-tengokkan orang punya pulak.........

4 comments:

  1. saje blog walking..jumpa pula blog ni..nice blog..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Nads sudi singgah dan komen.
      Saya baru nak blajar blogging....
      Cuma nak berkongsi pandangan je...

      Delete
  2. susah org zaman sekarang ni, bila kita 'amek tau' die cakap kite cbuk jaga tepi kain die..

    bile anak die hilang, die salahkan kite yg kebetulan nampak anak die naik keta ngn laki, die marah2 cakap nape x halang?? huhhh.... -__-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni orang yang tak tahu apa yang diorang nak. Nak yang best jer, tanpa nak pikir apa disebaliknya.... Tak nak yang xbest, tanpa nak pikir apa kebaikan disebaliknya.... Apa yang boleh kata kat mereka ni...kesiannnnn

      Delete