Perakaunan

Tuesday, November 15, 2011

Profesional la sangat.....

“Professionalism: It’s NOT the job you DO, It’s HOW you DO the job.” – Anonymous
“…a professional is someone who can do his best work when he doesn’t feel like it.” – Alistair Cooke

Hari ni izinkan saya nak membebel pasal ‘Professionalism’ dan ‘Professional’. Kalau tak izinkan pun saya nak bebel gak. My Blog so Mind Me ;D
Selalunya bila sebut professional dalam terma kerjaya, orang akan kaitkan dengan Doktor, Peguam, Engineer dan Akauntan. Tapi sekarang terma ‘Professionalism’ semakin popular di mana kerjaya-kerjaya yang dulunya tidak dianggap sebagai ‘professional’ boleh dianggap sebagai ‘pro’ tetapi bukan dalam sudut kerjaya itu sendiri. Ia lebih kepada pengiktirafan kepada individu yang hebat dalam bidang masing masing. Bahasa mudah pakar la.
Lagi pun sekarang ni, individu individu yang berkerjaya yang dikatakan ‘professional’ di atas pun tak semestinya ada nilai ‘professionalism’ ni. Ada je kita dengar sekarang doctor yang bagi ‘MC’ pada orang yang tak sakit. Peguam yang membela orang yang mereka dah tau memang salah pun mesti la adakan….errr rasanya. (Marah pulak peguam dengan aku nanti….hahaha). Engineer yang luluskan bangunan yang tak cukup sifat ada tak? Yang pasti akauntan yang palsukan akaun tu memang ada (contoh yang paling hebat Enron, Worldcom, Parmalat). Mereka ni ‘professional’ yang takde ‘professionalism’.
Macam yang ‘Anonymous’ kat atas ‘quote’ lah, terjemahan tak rasminya: Professionalis – bukan kerja yang anda buat, ia bagaimana anda buat kerja.
Seperti yang Alistair Cooke habaq mai jugak (amboi, utara la sangat), terjemahan tak rasmi – Seorang yang professional adalah seorang yang boleh buat kerja yang terbaik walaupun pada masa dia tak rasa nak buat kerja.
Walau apa pun yang kita buat, buatlah yang terbaik. Yang bila orang tengok kerja tu, dia tak percaya yang kita tengah demam masa buat tu. Bila orang tengok kerja tu, dia tak percaya yang kita ni musuh ketat dia. Bila orang tengok kerja tu, dia rasa ‘wow’, dia rasa hebat orang ni, tengah marah, bangkang, komen kat kerajaan pun boleh lagi wat kerja yang hebat untuk pelanggan kerajaan. ;P
Biarlah kita bukan ‘professional’ tapi kita ada nilai ‘professionalism’. Barulah nilai hidup kita boleh bertambah.

p/s: Saya ni seorang ‘professional’ yang ‘professionalism’ (Masuk lif tekan sendiri, jangan marah ha………)

No comments:

Post a Comment