Perakaunan

Monday, March 19, 2012

DO........IT!!!

DO IT or DO IT - Abang Abu Mekanik$
Lakukan atau Lakukan



Ini adalah penyataan paling tepat sebagai kesimpulan dari beberapa entri saya yang lepas.

Kita perlu think big, sikap 'up to me' dan 'fast action' untuk mencapai kejayaan. Setelah mula bertindak, pasti banyak dugaan dan cabaran yang akan kita tempuhi. Ramai di antara kita yang akan tewas disini.

Bagaimana saya tahu? Kerana kegagalan lampau saya semuanya diwaktu begini. Disinilah pentingnya untuk kita menjadi 'DOER', orang yang melaksanakan. Penting untuk kita mempunyai sikap 'DO IT or DO IT'.

Untuk mencapai kekayaan dan kejayaan dalam apa juga bidang, anda tiada pilihan. Anda mesti lakukan apa yang difikirkan dan dirancang. Sudah tenti ianya perlulah mengikut tuntutan syarak dan tidak melanggar undang-undang. Tiada ruang untuk berkata tidak. Juga tiada masa untuk mengalah dan putus asa.

Secara mudahnya anda tidak boleh berhenti mencuba dan melakukannya secara berterusan.. Jika anda berhenti sudah pasti apa yang diimpikan tidak dapat dicapai. Power of Persistence, iaitu istiqamah perlu diterapkan dalam pemikiran kita.

Sebabnya mudah, semakin banyak atau lama anda melakukan sesuatu maka anda akan semakin mahir tentang perkara itu. Dengan istiqamah dan muhasabah/audit diri iaitu menilai bagaimana dan apa yang perlu dilakukan untuk menambah nilai diri dan orang lain maka anda akan berjaya.

Edison pun bersikap 'DO IT or DO IT', dia menemui 1000 cara untuk membaiki ciptaannya sehingga terciptanya lampu. Dia tidak pernah menganggap dirinya gagal, tiada 'Don't do it' dalam ujikajinya.

Jika anda tidak lakukan, 100% pasti anda tidak akan berjaya. Jika anda lakukan tanpa perancangan dan ilmu, peratus kejayaan anda pastinya lebih baik dari tidak mencuba. Jika anda lakukan dengan perancangan, ilmu dan lebih baik jika ada mentor dan sistem pastinya peratus kejayaan anda menghampiri 100%.

Mengambil slogan terkenal sebagai contoh seperti 'Just Do It', 'Impossible is Nothing'. Slogan ini menepati konsep 'DO IT or DO IT' ini. Seperti rakan saya pernah cakap...'Sondol Jer', apa ada hal kan....

'One Certain Way To Fail is Don't Do It' - Anonymous
'If We Don't Start, It's Certain We Can't Arrive' - Zig Ziglar

Apa yang ada nak lakukan sekarang? Meh komen sikit.

p/s: Do It, mana tau DuIt mari jugak........ ;)

No comments:

Post a Comment